Mercedes-Benz

Mercedes-Benz – marka samochodów produkowanych przez koncern Daimler AG (uprzednio DaimlerChrysler AG, obecnie właścicielem koncernu są w prawie 70% przedsiębiorstwa i inwestorzy spoza RFN), zaś wcześniej przez koncern Daimler-Benz, popularnie nazywana Mercedes. Pod marką tą produkowane są samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy. W kategorii samochodów osobowych, Mercedes-Benz uważany jest za jedną z najstarszych.

Historia marki Mercedes-Benz sięga lat 80. XIX wieku, kiedy to niezależnie od siebie Karl Benz i Gottlieb Daimler położyli podwaliny pod rozwój zmotoryzowanego transportu indywidualnego. W grudniu 1883 roku Benz założył w Mannheim firmę Benz & Co., natomiast w listopadzie 1890 roku powstała w Cannstatt spółka Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) należąca do Gottlieba Daimlera.

Wiele osób pewnie zdaje sobie pytanie skąd się wzięła nazwa Mercedes –
jest ona związana z córką austriackiego konsula Emila Jellinka. Urodzona w 1889 roku Mercedes Adrienne Manuela Ramona Jelinek nie miała zbyt dużo szczęścia w swoim życiu, trpaiły ją problemy zdrowotne, a jej dwa małżeństwa z niemieckimi baronami nie należały do udanych. Zmarła w 1929 roku w wieku 40 lat. Na początku kwietnia 1900 roku wytwórnia DMG zawarła z Jellinkiem umowę o sprzedaży samochodów i silników Daimlera. Jellinek zamówił 36 pojazdów za łączną kwotę 550 tys. marek, co przy dzisiejszej wartości pieniądza odpowiada 3 milionom euro. Po kilku tygodniach Jellinek zamówił kolejne 36 pojazdów z silnikami o mocy 8 KM.

Drogi firm Benza i Daimlera zbiegły się na skutek zmian w gospodarce niemieckiej zainicjowanych przez rząd tego kraju w trakcie trwania I wojny światowej. Oba przedsiębiorstwa, które dotąd konkurowały ze sobą w dziedzinie budowy silników oraz karoserii samochodów, zostały związane porozumieniem gwarantującym stabilność ekonomiczną. Oficjalny mariaż nastąpił 28 czerwca 1926 roku, a współpraca w nazwie Daimler-Benz okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji. W takim związku obie firmy przetrwały do roku 1998.

Wtedy też niemiecki koncern zdecydował się na wykupienie większości udziałów w amerykańskiej firmie Chrysler. Obie firmy miały zyskać niewątpliwie wielkie korzyści. Daimler-Benz otrzymał możliwość większego dostępu do rynku amerykańskiego zaś Chrysler liczył na udostępnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii z której słynęły modele Mercedesa. Alians otrzymał nową nazwę DaimlerChrysler. „Małżeństwo” niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 roku. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus. Rozstanie pozwoliło niemieckiej spółce (od teraz Daimler AG – nazwa koncernu, zaś Mercedes-Benz to nazwa jednej z marek wchodzących w jej grupę) ponownie rozjaśnić blask trójramiennej gwiazdy, zaś Chrysler mógł liczyć na spłatę swoich długów.

Od początku swojej działalności niemieckie przedsiębiorstwo starało się budować samochody w oparciu o kilka kluczowych kryteriów: jakość, fascynacja, innowacja i bezpieczeństwo. Nic więc dziwnego, że za produkty, które z dumą mogą obnosić się takimi walorami klienci są w stanie zapłacić więcej niż przeciętnie u innych producentów.

Dzisiejsza kolekcja obejmuje zbiór 550 pojazdów. Wśród nich jest 350 samochodów osobowych, 140 aut wyścigowych i 60 pojazdów użytkowych marki Mercedes-Benz oraz jej poprzedniczek: Benz i Daimler.

19 maja 2006 roku w Stuttgarcie otwarto muzeum marki Mercedes. Na początku 2015 roku Mercedes-Benz zmienił oznaczenia niektórych modeli oraz silników. Wszystkie pojazdy sportowo-użytkowe swoją nazwę zaczynają od GL, a wszystkie modele coupe od CL. Mercedes-Benz klasy M przemianowany został na GLE. Oznaczenia silników CDI zmienione zostaną na D, a BlueTEC Plug-In Hybrid będą oznaczone literą E. Przy okazji zmieniono też nazwy AMG na Mercedes-AMG oraz Maybach na Mercedes-Maybach.

Aktualne logo – trójramienna gwiazda, będąca symbolem firmy, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i ludzi, którzy auta traktują jak zwykłe środki komunikacji. Według raportu BrandZ Top 100 opracowywanego corocznie przez firmę analityczną Millward Brown znak handlowy Mercedesa warty jest obecnie 21,535 mld dolarów. To trzeci wynik spośród wszystkich firm motoryzacyjnych na świecie.

© Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz, [autorzy] https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Mercedes-Benz&action=history, licencja: [CC BY-SA 3.0 Deed] (link do: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/